Treceți la conținutul principal

Azi mulți copii nu mai sunt oglinda părinților, ci oglinda modelelor de la TV

"Dacă familia nu intervine, asumându-și sarcina educării, ci o deleagă televizorului, atunci mare lucru nu mai e de făcut. Este o inegalitate totală de forțe, amintind doar faptul că discursul profesorului nu poate fi niciodată la fel de seducător și persuasiv ca discursul ecranului. Atunci în zadar vrem să transferăm în seama școlii sarcina educării copilului. În această triadă cu mare joc de forțe, cultură media-familie-școală, se stabilesc coalizări diferite, de la caz la caz. În principiu, familia și școala ar trebui să fie aliate. Uneori, familia se opune vehement școlii, din varii motive (contestarea profesionalismului cadrului didactic, nemulțumiri legate de evaluare, de volum de muncă la teme etc), dar există și marele pericol să se întâmple și invers, ca școala să devină dușmana familiei, când conținuturile programelor contravin principiilor de moralitate și educație predate în familie. Consider că pe acest delicat teritoriu s-a înaintat rareori în istorie (și ar fi bine să nu repetăm greșeala) prin transferarea către școală a unei agende politice. 

În dorința aceasta de a reforma școala, trebuie să cântărim rațional, privind foarte atent spre realitatea concretă a școlii. Problema care se ridică acum este aceea că, încercând să îl recuperăm pe elevul dezinteresat și necivilizat, vom distruge elevii interesați, care vor ieși din școală mult mai slab pregătiți decât ies azi. Elevul dezinteresat oricum nu va fi sedus de o nouă programă, oricât am încerca să o simplificăm, să o cosmetizăm și să o modernizăm, pentru că acel elev este produsul fasonat de societatea de consum și de anturaj, în condițiile în care familia lui a abdicat, din naivitate sau lipsă de timp, din sarcina de a-l educa. Elevul dezinteresat poate fi un elev cu o inteligență foarte ridicată, dar care are definite alte scopuri și are altă motivație. Mi se pare o dovadă de realism și rațiune ca profesorul să înțeleagă că există zone unde competența lui se oprește. Sunt date pe care școala este în imposibilitatea de a le modifica (mediul social al elevului, familia, opțiunea de petrecere a timpului extra-școlar etc). Desigur, ca profesor dedicat (nu am cunoscut alt gen în cei zece ani de când predau, pentru că numai atașamentul față de copii te poate ține aici), nu vei renunța niciodată la a încerca măsuri de ameliorare și la a lupta pentru o cât de mică schimbare pozitivă.
Soluția? După critică, ar trebui să încerc și o minimă conturare de scenariu optimist. Desigur, bâjbâi eu însămi în acest delicat domeniu care este educația, deci nu îmi permit să dau judecăți definitive. O înțeleaptă vorbă românească afirmă, aproximativ, că cizmarul are în picioare ghetele rupte, iar învățătorul are acasă copii needucați. E o temere proprie. Așadar, noi înșine ne mărturisim neputințele. Aș zice însă că familia trebuie să își recupereze locul pierdut și să facă educație, nelăsând-o pe seama tabletei și nici măcar pe seama școlii. Iar, în ceea ce ne privește, aș spune că e necesar să avem un cadru legal care să ne lase să ne facem treaba, o programă profesionistă și cinstită (fără scopuri ascunse) și o ierarhie de control care să ne ajute să progresăm. Asta înseamnă că trebuie valorificată resursa umană, pentru că omul sfințește locul. Poate nu ar fi rău să se investească în continua perfecționare, prin cursuri (gratuite și profesioniste), cărți, permise la muzee (în Franța profesorii au intrare gratuită la orice obiectiv cultural), abonamente decontate la reviste de specialitate, vizite educative în școli-pilot etc. Și, mai ales, poate nu ar fi rău ca societatea să se socotească în aceeași tabără cu profesorii, dacă nu pentru rezultatele lor, atunci măcar pentru dedicare. În cancelariile prin care am trecut, am întâlnit mulți profesori. Cu metodele unora am simțit că nu rezonez, dar nu am cunoscut niciunul care să nu fie dedicat meseriei și copiilor.

Dar, de fapt, aici este marea problemă, a metodei de predare, nu a programei și a planurilor cadru!" 
Rucsandra Cioc sursa

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Scoala de vara Just4fun, Rarău

10 iulie - Cabana Rarău, Pietrele Doamnei, Piatra Șoimului, Mănăstirea Rarău

















Scoala de vară: Tir sportiv cu arma

Tirul sportiv este un sport individual care constă în tragerea cu cea mai mare precizie la țintă fixă sau țintă în mișcare, folosind diferite arme de foc și din diferite poziții. Tirul cu arma poate fi practicat in Romania in cadrul a numeroase cluburi. Tirul sportiv  este o activitate relaxanta si distractiv, ce poate fi practicată atât in interior, cat si in exterior. Printre beneficiile tirului cu arma putem enumera: dezvoltarea disciplinei, cunoașterii de sine, a respectului de sine, îmbunătățirea capacității de concentrare, echilibrul, viteza de reacție, coordonarea mișcărilor si atenția. Este un sport ideal pentru adolescenți, fiind chiar unul dintre cele mai recreative.  Primele cluburi de tir sportiv au fost înființate în secolul al XIX-lea. Cel mai înalt for al sportului este Federația Internațională de Tir Sportiv (International Shooting Sport Federation, prescurtat ISSF). Astăzi a fost ziua dedicată tirului sportiv cu arma la Poligonul “Iacob Buiucliu” din Solca, fiind coordon…

Școala de vară Just4fun, activități recreative și distractive

Baza  de agrement ”Nada Florilor”, este amenajată în apropierea iazului Șomuz din Fălticeni. Amenajat pe o suprafață de peste 5.000 de metri pătrați, baza de agrement include trei piscine exterioare, o piscină interioară, un teren de sport multifuncțional, pistă de biciclete, coridoare pentru pietoni și două parcări. Oferta bazei de agrement Nada Florilor este diversă: șapte trasee  de tiroliană atât pentru adulți cât și pentru copii.
Cei 14 elevi participanți la școala de vară ”Just4fun” au parcurs cu succes majoritatea traseelor de tiroliană. La finalul activitatilor copiii au rezolvat chestionarele pregătite de doamna prof. Bumbu Nicoleta cu întrebări cheie privind locurile vizitate la cea de a III-a ediție a școlii de vară ”Just4fun”.
Jocurile distractive pregătite în această zi: transportarea unui pahar plin cu apă în condiții dificile de mers,  cu două tălpi gigantice :), jocul cu delicii culinare,  mâncarea covrigilor întinși pe sfoară fără a-i atinge cu mâna au fost savurate de …